ONZE REISVERHALEN

Op vrijdag 30 september vertrekken we met de fiets vanuit Amsterdam op wereldreis! Een lange tijd hebben we alle opties open gehouden en hadden we geen idee wanneer, hoe, voor hoelang en naar waar we zouden vertrekken. Dit is de manier zoals we willen reizen, de beste dingen overkomen je. Begin juni 2016 zweefde er een gedachte voorbij om vanuit huis te vertrekken en de fiets zou het vervoermiddel zijn waar we mee beginnen. Vier jaar later hebben we meer dan 40.000 kilometer op eigen kracht afgelegd. Al fietsend, zeilend, wandelend, kanoend, skiƫnd en skatend trokken we de wereld rond. Inmiddels hebben we al onze reisverhalen gebundeld in het prachtige koffietafelboek 'Op Eigen Kracht.'
Op deze pagina vind je al onze reisverhalen. Onze statistieken en route vind je op deze pagina.

Wat wil je lezen? Klik hieronder voor alle verhalen van Europa, het zeilen en Zuid Amerika.

SKATE TRACKS

april 9, 2021
wolverine tracks in the snow

DĆørstokmilla

ZoĆ« neemt de kaart uit de lade, richt haar kompas op de berghut, draait de verticale lijntjes van de kompas gelijk met de kaart en leest de graden af. Ze controleert of de richting globaal klopt en zegt: ā€˜die kant uit vandaag.ā€™ Meestal is Olivier de wegkapitein en de routeplanner, maar deze keer staat ZoĆ« aan het commando.
februari 12, 2021
cold winter weather

Overwinteren in Zweden

We zitten in de trein naar Gƶteborg. Het witte landschap verandert geleidelijk in een grauw en treurig decor. Net nu de winter begint in het noorden van VƤrmland, verhuizen wij vierhonderd kilometer naar het zuiden. We vinden het jammer dat we het huisje in Backa verlaten en stiekem hebben we nog niet zoveel zin om naar Gƶteborg te gaan...
december 28, 2020
traditional swedish house in winter

Vijftien graden

Daar staan we dan, voor de deur van ons tijdelijke huis. Zoƫ trekt aan de grote bel die naast de deur hangt en luidt zo het einde van onze reis op eigen kracht. Het is exact dertig september, vier jaar nadat we in Amsterdam op de fiets stapten en vertrokken op een onbekend avontuur...
oktober 23, 2020
skating on one leg

De laatste loodjes

Toen we Hamar verlieten, stopte Negar nog een snel een rol met visdraad en een doos vishaken in ZoĆ« haar handen. ā€œDe vislijn zal je onderweg zelf moeten kopenā€. Twee weken later zitten we aan een prachtig meer in het midden van het bos...
oktober 9, 2020
skating in Sweden

Hartenjagen

ā€œZweden zal hard zijn best moeten doen om Noorwegen te verslaanā€ zeggen we als we Lillehammer verlaten op zondagochtend. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat Zweden ons nog beter zal bevallen...
oktober 2, 2020
skating in Norway

Warme harten in koude landen

Opgelucht draaien we een klein zandpad in en verlaten de drukke weg. Het is soms onvermijdelijk om korte stukken over drukke wegen te skaten. In Nederland zou er een fietspad parallel aan de drukke weg liggen, maar die fietscultuur ontbreekt hier...
september 4, 2020
making mudguards for roller skis

Natte voeten

Om twee uur ā€™s ochtends meren we aan in Kristiansand. ZoĆ« ligt onder de stoelen te slapen, terwijl Olivier met zijn hoofd op het tafeltje sliep...
augustus 19, 2020
typical church in denmark

Dwars door Jutland

Onze routeplanning is nog nooit zo vrij geweest. In vergelijking met Zuid-Amerika is fietsen of skaten in Europa kinderspel. Er zijn honderden routes waaruit we kunnen kiezen en bijna iedere dag kunnen we verschillende dorpjes passeren met een winkel...

OP EIGEN KRACHT DOOR NOORD-AMERIKA

juni 10, 2020
skating with a trailer

Het zwarte gat

ā€˜Het ziet er niet goed uit in de wereld. Ik denk dat jullie terug naar Nederland moeten. We willen dat jullie hier vertrekken, vandaag of morgenā€™...
mei 30, 2020
mouth mask for skiing

Van helden naar zondebok in Ć©Ć©n dag

Wat begon als een ver-van-ons-bed-show, kroop langzaam dichterbij. Het coronavirus trok van China naar Europa en verspreide zich langzaam over de wereld. Op de skiā€™s waren we heel ver verwijderd van deze werkelijkheid...
mei 29, 2020
love for wood on the lower north shore

Liefde voor hout

ā€œEenmaal op de Route Blanche staan er geen bomen meerā€ waarschuwden mensen ons. We verwachten ons aan een kaal poollandschap waar we blootgesteld zijn aan gure wind en barre omstandigheden...
mei 14, 2020
fresh caught trout with ice fishing

Homo Sapiens

We staan te paraderen voor een groep verkeersborden. We maken blije fotoā€™s en kletsen tegen de camera. Tussen de drukte van verkeerssignalen is het Ć©Ć©n bord waar het ons om gaat. In blauw en groen staat er ā€˜Fin route 138ā€™...
april 28, 2020

Jager-Verzamelaars

De sneeuw is een wit deken doorbroken door twee ononderbroken lijnen met daar tussen een horizontaal rafel patroon. Het zijn de klaarduidelijke markeringen van een skidoo, een sneeuwscooter die hier gisteren gepasseerd lijkt te zijn...
april 17, 2020
skitouring in fresh snow

Witte obstakels

We zien niemand op de trail de laatste twee dagen, uitgezonderd onze skidoo-vriend, Norbert, die ons verwende met warme soep en koekjes. We vragen ons af waar al de andere reizigers zijn die de Route Blanche als bestemming hebben...
april 3, 2020
snow blower in action

De mensen van de CĆ“te-Nord

We zijn zeven uur in de bus en tien dagen skiĆ«n van Quebec City verwijderd, we zijn in ā€œle gran villeā€ Sept-Ǝles en het is tijd voor wat rustdagen. Oliviers voeten zien er niet uit en de pijn is van zijn verbeten gezicht af te lezen. We nemen drie dagen rust, om de voeten te laten herstellen...
maart 12, 2020
preparing breakfast in snow

Winter routine

De ogen gaan open, het ochtendlicht ontwaakt ons uit de dromen en we kijken naar de gele kleur van de binnentent. De ritssluitingen zitten onder een dik laagje vorst, onze neus is koud en we blazen grote witte wolken van warme adem die onmiddellijk bevriest in de lucht...

ZUID AMERIKA

november 17, 2018
Cycling through the coffee fields in Colombia

Drugs en koffie

'We gaan naar huis' zegt Zoƫ met tranen in haar ogen. Ze had net een telefonische afspraak met de gynaecoloog uit Belgie...
november 12, 2018
sebastian de belalcazar statue in cali

Het privilege van een wereldfietser

Grensovergangen zijn als fietser meestal een fluitje van een cent. De politieagenten zijn meer geintereseerd in onze reis dan onze tassen...
november 4, 2018
schommel in rubber band

Een gevangen vrije vogel

In Bolivia bezochten we voor Zoƫ de gynaecologie. Ze had last van een erg onevenwichtige menstruatie. Gelukkig viel het mee en bleek Zoƫ een cyste...
oktober 18, 2018

Plots gaan we naar huis

"It is a too big risk for us" zijn de pijnlijke woorden van Dieter en Margrit als Olivier vertelt dat hij toch wil oversteken naar Brazilie...
fietsen tussen bananenplantages

Groen gras aan de overkant

Bienvenidos a Ecuador staat er met grote letters aan de andere kant van de brug. Het is onze vijfde landsgrens die door een brug gescheiden wordt...
september 23, 2018
cycling in the desert in Peru

Alles verandert

Al drie maanden begeven we op ons boven 2.000 meter. Ons lichaam is volledig aangepast en heeft geen enkele moeite met een bergpas boven 3.000 meter...
september 18, 2018
private road in Peru

Mijn weg

In Caraz parkeren we de fietsen een paar dagen in het berghok en trekken met de rugzak de bergen in. Er bestaat een prachtige fietsroute door dezelfde Cordillera Blanca...
augustus 29, 2018
A warm hospitality in Peru

Een groot hart

Twee dagen nadat de fietsenmaker in Huanuco ons vertelt dat we 28 inch niet zullen vinden, zitten we letterlijk met de handen in het haar...

ZEILEN

juni 2, 2017
Two brothers rocks in Fernando de Noronha

Liefde in het paradijs

De eilanden van Fernando de Noronha zijn een plaatje. Of je nu aankomt met het vliegtuig of de zeilboot, de contouren...
mei 27, 2017
Sailing girl on the ocean

Gevangen op de Atlantische Oceaan

Eenmaal in bed slaap ik niet en lees ik een verhaaltje in 'kippensoep. Verhaal 8, twee wolven. Hij slaat de plank raak. ..
mei 6, 2017
Pirogue fishing boats in Senegal

Teranga in Senegal

Ik voeg mezelf als een marionet in de drummende mensenmassa die probeert aan boord van de ferry te raken. Iedereen...
april 29, 2017
Painted baobab tree in Gambia

Het binnenland van Gambia

Met ronkende motor vertrekken we bij de Lamin Lodge, maar na een halve dag zijn we alle vier teleurgesteld. Zeilen op...
april 21, 2017
african fishermen sleeping on the beach

The smiling coast of Africa

Onder de brandende Afrikaanse zon varen we langzaam richting de monding van de rivier. De monding is zo breed dat...
april 5, 2017
Sailing on rough sea

De emmer is gevuld

We bezoeken nog een tweetal eilanden vooraleer we onze route vervolgen naar Gambia. De zeiltochtjes tussen de eilanden zijn...
maart 26, 2017
Climbing in the mast of a sailing boat

Ieder zijn eigen weg

maart 3, 2017

Afrika voor beginners

Na de zware overtocht komen we aan in Mindelo. Een, naar Afrikaanse standaarden, rustige stad die erg Westers is gericht...

EUROPA

november 30, 2018
poseren voor boomstammen

Waardering voor eigen land

Op de tweede dag is al het ongewoons al weer gewoon. Zo snel went lichaam en geest aan iets dat ons bekend voorkomt. Twee jaar geleden werd...
november 23, 2018
fietsen in de herfst

Op eigen bodem

We accepteren onze terugkomst alsof er niks veranderd is. We zijn niet gespannen, niet zenuwachtig. We zitten in het vliegtuig alsof het een dagelijks dingetje is...
december 10, 2016
cycling to Compostela in between the wine fields

Los gemelos y la guapa

Na een afscheid vol emoties van jaloezie en gemis, was het voor mij ongeduldig wachten op een weerzien...
december 10, 2016
ooievaars in een elektriciteitsmast bij zonsondergang

Portugese schoonheid

Na het bomen planten en de fantastisch avond bij de familie Correia hebben we wat verloren kilometers goed te maken want ...
december 7, 2016
view on Dom Luis bridge in Porto

Gastvrij Portugal

Na vijf fietsloze dagen voelt het goed om de fiets uit de stal te halen. Met het nodige geknuffel en gezwaai fietsen we weg...
december 3, 2016
walls covered with moss in Galicia

Hout als economische verwarming

Met het gevoel alsof we iets zijn verloren, fietsen we door het ruige landschap van Galicia. Achter ons mist het luide...
november 23, 2016
Twee broers fietsen naar Compostela

Kastanjes en kuitenbijters

Na de 'Nederlandse' vlakte van meer dan tweehonderd kilometer op achthonderd meter en koude westenwind, kijken wij met...
november 16, 2016
vier seizoenen in spanje

Vier seizoenen in Spanje

Het luide geritsel en gerommel in de kamer maakt ons wakker. Het is buiten pikdonker en het lijkt midden in de nacht...
Reisverhalen

ALLE REISVERHALEN

VRIENDEN WORDEN

We worden graag vriend met jou! En dat kan op veel manieren!

SOCIAL LEAFS

Volg ons op social media