parallax background

Schwalbe Marathon Mondial

Black Ortlieb panniers in autumn
Ortlieb fietstassen
augustus 4, 2018

Schwalbe Marathon Mondial

Twee jaar geleden kochten we tweedehands fietsen en vertrokken zonder enige aanpassing op wereldreis. We zouden onderweg wel zien welke onderdelen haperen en wat beter moet. Op Zoë haar fiets zaten Schwalbe Delta Cruiser banden, terwijl op die van Olivier Continental zaten, beide al vele kilometers gebruikt. Zoë haar verwachting was dat we iedere dag een lekke band zouden hebben en we zouden Breda, na twee dagen, niet halen zonder een lekke band. Olivier was iets meer hoopvol en dacht dat we pas op weg naar Leuven, na vijf dagen, een lekke band zouden hebben. Maar die lekke band kwam niet, zelfs na 1.000 kilometer reden we op dezelfde banden zonder één keer lek te rijden. Uiteindelijk werd Olivier het eerste slachtoffer na zo’n 1.150 kilometer, maar Zoë bleef rustig doortrappen op haar Schwalbe banden totdat ze op de draad versleten waren en er geen rubber meer te zien was. Na 3.650 kilometer was de band helemaal op, zonder één lekke band, en we weten niet hoeveel kilometer asfalt de banden al verteerd hadden voordat we ze kochten. We vervingen de banden, niet door Schwalbes, maar door lokale merken. We wisten toen immers niet dat het de Schwalbe banden waren die ons van de lekke banden bespaarden. In Brazilië kochten we een band van Braziliaanse makelij en kregen de ene lekke band na de andere. Na amper 1.000 kilometer waren de banden tot op de draad versleten. Hetzelfde verhaal hadden we met Argentijnse banden.

Toen begrepen we de kwaliteit van Schwalbe banden en vervingen de Argentijnse troep door nieuwe Schwalbe Delta Cruisers, want die zaten er immers eerst op. In 8.000 kilometer had Olivier slechts één lekke band, terwijl we Zoë haar banden na 7.000 kilometer vervingen. We vroegen Schwalbe om advies voor een nieuwe set banden en zij raden de Marathon Mondial aan. Volgens Schwalbe de perfecte band voor de reis die we maken. Na 1.200 kilometer op de nieuwe band, zonder lekke band, zijn we blij met de keuze. Is het de ultieme band voor op reis?

Schwalbe Marathon Mondial

(+) Anti lek
voor een wereldfietser is er niets zo comfortabel als zonder lekke banden te fietsen. De Marathon Mondial heeft een Double Defence V-Guard bescherming met een gecombineerde leklaag aan het loopvlak en de zijwanden. Schwalbe geeft de banden de hoogste graad van lek bescherming en tot dusver, weliswaar amper 1.200 kilometer, hebben we geen lekke band gehad. Het verschil met de banden van lokale makelij is echter heel goed voelbaar. Ze zijn veel steviger en je voelt de dikke beschermlaag onder het loopvlak van de band.
(+) Duurzaamheid
Schwalbe banden zijn in Zuid Amerika en andere exotische plaatsen in de wereld nauwelijks verkrijgbaar. Een wereldfietser wil een band om zo lang mogelijk op te fietsen. De Schwalbe Delta Cruisers van Olivier zijn na 9.000 kilometer echt versleten, wat voor een wereldfietser wat aan de lage kant is. De Marathon Mondial zijn veel duurzamer en zouden makkelijk 15.000 tot 20.000 kilometer halen. Dit gaan we uiteraard testen, al duurt het wel even voordat we zoveel kilometers hebben.
(+) Vouwband
de Marathon Mondial bestaat in twee varianten, een vouwband en een draadband. Schwalbe raadt de vouwband, de Evolution Line versie, aan voor wereldfietsers. De Evolution Line is het beste wat Schwalbe te bieden heeft op gebied van technologie en. materialen. In vergelijking met de draadband, krijgt de vouwband twee punten meer op lekbescherming en duurzaamheid, en scoort de band beter op grip. Daarnaast is een vouwband veel makkelijker mee te nemen voor een wereldfietser. Een draadband achterop de bagage ziet er misschien stoer uit, maar zonder hem te gebruiken staat de band heel de tijd bloot aan alle weersomstandigheden. Onze reserve vouwband zit opgeborgen in de Ortlieb tassen en neemt weinig plaats in.

De Marathon Mondial is verkrijgbaar is verschillende maten. Wij gebruiken zelf de 37-622 (28 x 1.40, 700x35C) versie. Daarnaast de volgende maten beschikbaar:

- 50-559 (26 x 2.00)
- 55-559 (26 x 2.15)