parallax background

Goedkoop met de trein door Canada

moose running through the water on the Northern Forest Canoe Trail
Moose, moose, moose
december 20, 2019
the power of the mind
Fietsen in Noord-Guatemala
januari 3, 2020
 

Trein in Canada van oost naar west

 

Canada is een groot land, heel groot. Het is na Rusland het tweede grootste land ter wereld met een afstand van 6.500 kilometer van west naar oost. Het is bijna onmogelijk om het hele land in één vakantie te zien, maar voor de avontuurlijke reiziger bestaat er een prachtige manier om Canada te zien, de trein. Een zevendaagse treinreis verbindt Vancouver in het westen met Halifax in het oosten. Het comfort kies je zelf, maar als je het zo goedkoop mogelijk wil doen, reis je in economy class door het land. Geen bed, geen douche, geen maaltijden. In ruil krijg je een bont reisgezelschap, meer avontuur en een onvergetelijke ervaring.


ViaRail

Het personenvervoer in Canada gebeurt door ViaRail. Ze maken gebruik van het treinnetwerk van Canada National (CN), een privaat bedrijf voor goederenvervoer. ViaRail heeft een leasingcontract om gebruik te mogen maken van hun netwerk.
We waren erg onder de indruk van de professionaliteit en hulpvaardigheid van het ViaRail personeel. De bagage-afhandeling gebeurt zoals op het vliegtuig, met een incheckprocedure, maar dan de snelle variant.


Route

Het is mogelijk om Canada volledig over te steken met de trein. Je kan helemaal van Vancouver in het westen tot Halifax in het oosten. Het populairste traject is echter de vierdaagse treinreis tussen Toronto en Vancouver, een reis van 4.466 kilometer. Deze trein heet The Canadian en reist dwars door de Boreale bossen van Noord Ontario, the uitgestrekte prairies en de prachtige Canadian Rockies. De trein heeft een aantal panorama wagons met grote glazen ramen en plafonds zodat je een prachtig 360 graden uitzicht hebt.

The Canadian vertrekt twee keer per week uit Toronto, op zondag en woensdag. De aankomst in Vancouver is vier nachten later. Dus als je op zondag vertrekt, kom je donderdagochtend aan in Vancouver, al kan dat best wat later zijn door de vele vertragingen.

Onderweg zijn er vele stops en het is mogelijk je treinreis op te splitsen in een aantal steden. Tussen Toronto en Vancouver stopt de trein onder andere in Winnipeg, Edmonton en Jasper. In de grotere steden stopt de trein vaak iets langer, maar door de vele vertragingen is het oorspronkelijke tijdschema onbetrouwbaar. Wij zouden een drie uur lange stop hebben in Jasper, maar door de vele vertraging stopten we amper 45 minuten.

 

Slapen

Hoe je slaapt op de trein hangt sterk af van je eigen budget. In de economy class, de goedkoopste variant, heb je een comfortabele stoel met een uitklapbare voetenbank. Er is veel beenruimte en stopcontacten om je telefoon of laptop op te laden. Als het niet te druk is op de trein, alles buiten het hoogseizoen, heb je meestal twee stoelen voor jezelf en is slapen geen enkel probleem. Als koppel kan je een vierzit in beslag nemen en een soort van bed maken met alle voetensteunen. Wij sliepen vier dagen op een rij in een stoel en sliepen verbazend goed.

Zie je het niet zitten om in een stoel te slapen, dan kan je kiezen voor een bed in de sleeper class. Er zijn open berths waar de stoelen ’s nachts omgevormd worden tot een bed. De duurdere variant zijn privé cabines en de allerduurste variant heeft een volledige kamer met een tweepersoons bed. In de sleeper class zijn er douches en de privé cabines hebben soms zelf eigen douches.


Eten

In de sleeper class zijn alle maaltijden inclusief, maar daar betaal je ook de prijs voor. In de economy class heb je twee opties, eigen eten meenemen of alles aan boord kopen.

Wij kozen voor de goedkoopste optie en namen ons eigen eten mee. Er is gratis heet water, peper, zout, pindakaas, jam, mayonaise en sausjes verkrijgbaar. Dit was een handige aanvulling om ons eigen eten wat op te waarderen. Je beweegt niet veel op de trein en wandelt niet meer dan 3.000 stappen op een dag dus je hebt niet zo veel honger. Onze vier daagse voedselvoorraad zag er als volgt uit:
Ontbijt: brood, roomkaas, pindakaas, granola, fruit
Lunch: tortilla wraps, kaas, avocado's
Dinner: noodles, groenten (eigen gemaakte mix van wortels, broccoli en prei)
Snacks: mandarijnen, koekjes, noten, chips

Het alternatief is eten kopen aan boord van de trein. Er is een kleine shop waar je snacks, frisdrank,koffie en noodles kan kopen. Daarnaast kan je maaltijden bestellen, van ontbijt tot avondeten. Je betaalt tussen $8 en $11 Canadese dollar voor de maaltijden, wat een aardig bedrag wordt als je vier dagen eten moet kopen. De maaltijden zien er goed uit, maar worden helaas geserveerd in plastic wegwerpbakjes.


Prijs

Goedkoop door Canada is de titel, maar is het wel zo goedkoop? Een reis tussen Toronto en Vancouver is helaas goedkoper met het vliegtuig, net zoals reizen met het vliegtuig in Europa veel goedkoper is dan de duurzame varianten. Met het vliegtuig zie je niets van het land en is het alleen maar een noodzakelijke verplaatsing. De trein is veel meer dan een verplaatsing, het is een reis, een ervaring, een manier om een land te zien.

De standaardprijs voor een treinticket in de economy class tussen Toronto en Vancouver kost ongeveer €350. De sleeper class is meer dan dubbel zo duur, maar je hebt een bed en drie maaltijden per dag. Gelukkig heeft ViaRail een fantastisch aanbod waardoor het plots heel goedkoop wordt, de Canada Pass.

De Canada Pass
Met deze pas kan je een aantal enkele reizen maken met de trein binnen een bepaalde periode. Er zijn verschillende varianten waar je kan kiezen tussen 6 of 12 ritten, binnen 15 dagen, 30 dagen of 60 dagen. Wij kozen voor de variant met 6 ritten binnen 30 dagen. Deze pas kost ongeveer €600, maar ViaRail heeft regelmatig aanbiedingen om de pas met korting te kopen. Wij hadden geluk en kochten onze Canada Pas op Black Friday voor €375. We reisden van Quebec naar Vancouver en terug binnen dertig dagen, wat normaal bijna €1.000 zou kosten en nu minder dan de helft. Goedkoper dan vliegen, duurzamer en veel mooier.

 

Bagage en fietsen

De bagageregels voor de trein zijn heel erg soepel en je mag veel bagage meenemen. Er is namelijk een volledige bagagewagon met heel veel plaats en dat beetje extra gewicht heeft niet zoveel effect op de trein. Aan boord mag je een grote tas van 23 kilogram meenemen en handbagage. Daarnaast mag je twee grote tassen inchecken in de bagageruimte.

Wij namen onze fiets mee op de trein en dat kost $28 per enkele reis. Voor ons telde de rit tussen Quebec en Vancouver als één rit dus we betaalden slechts €20 voor onze fietsen. We konden ze bovendien de dag op voorhand afleveren en de overstappen in Montreal en Toronto werden automatisch geregeld. De fietsen moesten niet in een doos en werden met veel zorg behandeld. Perfecte service!


Zomer of winter?

Wij namen de trein eind december, net voor de start van de kerstvakantie. Canada is dan bedekt onder een laag sneeuw en je rijdt vier dagen lang door een wit landschap. De dagen zijn korter dus je ziet iets minder van het land, maar de koude van buiten doet de trein als een gezellig, warm hotel aanvoelen. In de zomermaanden is Canada groen en staan de landbouwvelden vol met granen. De dagen zijn lang zodat je tot negen uur ’s avonds in de panoramawagen kan zitten.


Goed om te weten

(veel) Vertraging door voorrang vrachtvervoer: omdat ViaRail gebruikt maakt van het CN netwerk, hebben de goederentreinen voorrang. Het grootste deel van het netwerk is een enkel spoor met af en toe een ontdubbeling om een trein uit de andere richting voorbij te laten. Je zal heel vaak stilstaan en wachten op een andere trein, zeker op het eerste deel tussen Toronto en Sascatoon. Op een bepaald moment liepen we 12 uur achter op schema, maar die tijd werd grotendeels ingehaald op het laatste deel van het schema, mede dankzij kortere stops in Edmonton en Jasper.
Er is geen wifi op de trein tussen Toronto en Vancouver. Op de treinstations in de grotere steden is er meestal gratis wifi en netwerk verbinding. Op de trein tussen Toronto en Quebec is er wel wifi.
De treinfamilie is een bont gezelschap. In de economy class deel je de wagon met vele andere reizigers, en een groot deel reist het volledige traject. Verwacht een bont gezelschap met allerlei figuren. Je zal heel wat vrienden maken en leuke conversaties hebben waardoor de tijd voorbij vliegt. Al die boeken en films die je gepland hebt, krijg je nooit allemaal verwerkt.

 

Meer reistips

Op zoek naar meer reistips?

 

Hoe vind je sponsors voor een wereldreis?

De wereld rond met €12

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg onze reis!

Onze nieuwste verhalen en avonturen wil je niet missen! Laat je email achter en ontvang 10 keer per jaar onze nieuwsbrief!

You don't want to miss our latest stories and adventures! Leave your email and you'll get our newsletter 10 times in a year!

 

Gelukt! Je krijgt binnenkort de eerste nieuwsbrief in jouw mail!