Om half 10 ‘s ochtends komen we aan met de bus in Beaune. In de bus knutselt Olivier snel een route in elkaar met Komoot. We willen mooie landschappen, kleine dorpjes en rustige fietsroutes. Dat vinden we al snel in heel Frankrijk en deze keer willen we graag naar de Ardèche en de Vercors. Twee bergachtige regio’s met diepe kloven, kleine dorpjes en veel historie. Olivier selecteert een paar Komoot highlights in de twee gebieden en zorgt dat de totale afstand zo’n 500 kilometer is. Een half uur laten hebben we een route, al hebben we eigenlijk geen idee wat we kunnen verwachten.
10 dagen later hebben we een van onze mooie fietstochten in tijden gehad. De route was van start tot einde fantastisch. Over oude spoorlijnen, uitgehakte tunnels in de bergwanden, kleine dorpjes en langs prachtige meren. “Waarom wonen we hier niet,” vroegen we ons een paar keer af!
De tocht begint in Givors, net ten zuiden van Lyon. Van daaruit duik je onmiddellijk het Parque regional de Pilat in. Hier vind je glooiende heuvels, landbouwvelden en veel bos. Na zo’n 50 kilometer haak je aan op de Via Fluvia, een oude spoorlijn langs het water. Je klimt langzaam omhoog tegen 2-3%. De tunnels zijn afgesloten en op deze plekken is het vaak even stevig klimmen als het fietspad een andere weg volgt. Na de Via Fluvia klim je verder omhoog tot Devesset op 1.100 meter. Daar begint de Dolce Via, een andere spoorlijn. Geniet van 80 kilometer afdalen door een prachtige kloof, over oude spoorbruggen en door korte tunnels.
Aan het einde van de Dolce Via verlaat je de Ardèche en steek je de Rhône over richting de Vercors. Na wat vlakke kilometers door de Rhonevallei begint de lange klim naar Col de la Bataille op 1.300 meter. Dit is al een prachtige klim, maar vooral de afdaling richting Saint-Jean-en-Royans is adembenemend. Op bepaalde stukken is de weg uitgehakt uit de rotswand met een diepe afgrond van honderden meters naar beneden. Terug beneden kom je voorbij het prachtige dorpje Pont-en-Royans en dan volgt de tweede lange klim naar 1.300 meter. Door de hoogtebeperking is er heel weinig verkeer en is het een droomroute om te fietsen.
Eenmaal uit de Vercors volg je het fietspad langs de Isère en fiets je daarna langzaam richting Annecy. Na Voreppe volgt het enige deel van de route met meer verkeer. Na het prachtige Lac d’Aiguebelette fiets je via de fietstunnel ‘galerie du chat’ naar Aix-les-Bains dat prachtig aan het water ligt. Het laatste stuk tot Annecy is iets drukker, maar de beloning is de historische stad aan het water met oneindig veel restaurantjes.
Route omkeren? Het eindpunt lag voor ons in Annecy, maar het is perfect mogelijk om de route in omgekeerde richting te doen. De route heeft behoorlijk wat hoogtemeters, vooral het tweede deel door de Vercors en naar Annecy. Gelukkig zijn er ook lange stukken over oude spoorwegen waar het heel geleidelijk klimmen en dalen is.
Heenreis: Wij namen de fietsbus naar Beaune. Van daaruit namen we de trein naar Givors, een rit van twee uur. Treintickets kan je kopen via de website van SNCF. De fiets mag gratis mee in de lokale TER treinen, maar tussen Beaune en Lyon moet je wel verplicht reserveren voor de fiets
Beaune is een prachtig stadje in de Bourgognestreek. Je kan natuurlijk met de fiets vanuit Beaune naar het beginpunt van de route gaan, zo’n 200 kilometer met de fiets.
CycleTours heeft ook fietsbussen naar Macon en Bourge-en-Bresse. Van daaruit is het zo’n 100 kilometer naar Givors. Deze fietsbussen rijden alleen in juli en augustus terwijl de bus naar Beaune tussen mei en september rijdt.
Terugreis: wij waren te laat in het seizoen om terug te keren met de fietsbus. In juli en augustus is er een fietsbus vanuit Cluses, zo’n 60 kilometer van Annecy. Je kan ook terugfietsen naar Bourg-en-Bresse, zo’n 125 kilometer van Annecy.
Wij namen vanuit Annecy de trein terug naar Nederland. Met de fiets in de trein is altijd een beetje gedoe. Vooral de overstappen en het reserveren van plaatsen voor de fiets maken het een hele onderneming. Wij vertrokken om 5.45 in Annecy en reisden via Zwitserland en Duitsland terug naar Nederland. Het waren 8 treinen en 7 overstappen die we zowaar allemaal gehaald hebben. Toch raden we vooral de gouden tip aan die hieronder staat!
TGV: Het is ook mogelijk om via Frankrijk terug te reizen met de trein, maar alleen met de lokale treinen. In de TGV mag de fiets namelijk alleen mee als deze ingepakt is in een doos.
Wildkamperen: In Frankrijk is het voor fietsers en wandelaars toegestaan om te bivakkeren. Dat betekent dat je de tent een uur voor zonsondergang opzet en een uur na zonsopgang weer moet opruimen. In theorie moet je een uur van een openbare weg zijn, maar in de praktijk is dat niet zo streng. Vuur maken is wel streng verboden en daar wordt op gehandhaafd.
Wij kampeerden bijna alle nachten in het wild. Het is bijzonder makkelijk om een plekje te vinden. Langs de oude spoorlijnen zijn er verschillende rustplekken met een bankje waar je prima de tent kan opzetten. In de Vercors was wildkamperen heel gemakkelijk en we stonden vaak op prachtige plekken. Vanaf de Vercors tot Annecy was soms wat lastiger om een plek te vinden door de vele landbouw en huizen. In ons boek Wildkamperen vind je honderden tips om fijne en mooie wildkampeerplekken te vinden.
Refuge: 10 kilometer na Col de Bataille ligt een refuge naast de weg waar je gratis een nacht kan slapen. Er is een houtkachel, toilet en drinkwater. Je hebt wel je eigen slaapmat en slaapzak nodig.
Campings, gîte d’étappe en auberges: langs de hele route zijn en heel veel campings, gîtes en herbergen. Een tent is helemaal niet nodig als je graag binnen wilt slapen. Let er wel op dat veel camping eind september sluiten.
Wij namen de fietsbus op 9 september uit Breda en kwamen op 10 september aan in Frankrijk. Normaal is september een zeer aangename maand om te fietsen, maar het weer kan onvoorspelbaar zijn. Wij hebben een aantal heel koude dagen gehad met zelfs een beetje sneeuw in de Ardèche. De week erna hadden we 25 graden in de buurt van Annecy. Wees dus voorbereid op nazomerweer met een paar koudeprikken.
Fietsen in Frankrijk is pure luxe. In het noorden zijn dorpjes vaak verlaten, maar in het zuiden zijn er overal bakkertjes en cafeetjes te vinden. Je komt iedere dag meerdere plekken tegen om eten te kopen. Wij kochten in een supermarkt avondeten voor 2 dagen, maar je kan perfect overleven zonder gasbrander en pannenset. Veel bakkers sluiten na de middag of houden een siësta, al hebben wij nooit problemen gehad om brood te vinden.
In Frankrijk zijn er in alle dorpjes openbare toiletten en waterkraantjes. Wij filterden meestal ons water omdat er meestal niet staat of het water drinkbaar is. Wij gebruiken een een Care-Plus waterfilter. Water uit riviertjes en meren filteren we sowieso in Frankrijk, maar uit natuurlijke bronnen drinken we het ongefilterd.
Opinel mes: ben je op zoek naar een leuk souveniert uit de streek? In de Savoie, tussen de Vercors en Annecy, komen de bekende Opinel-messen vandaan. De lokale bevolking heeft altijd een Opinel-mes op zak en in de keuken om de kaas aan te snijden. Je vindt ze bij kleine tabakswinkels.
Gratis Wifi: in veel Franse dorpjes is vaak gratis Wifi te vinden.
2 Comments
Even over de Nightjet vanaf Basel. Die valt schijnbaar heel vaak uit.
Had zelf een ticket voor eind september en kreeg een paar dagen van tevoren te horen dat de trein gecanceld werd.
He Christel,
Dat is goed om te weten! We hebben zelf geen ervaring met de trein, maar kregen wel de mooie tip. Qua reistijd en verbinding klinkt het als een super goed alternatief. Hopelijk wordt de trein ook wat betrouwbaarder 🙂