Tijdens onze wintertocht gebruiken we natuurlijk handschoenen, toch hebben we het geregeld zo warm dat we onze handschoenen niet dragen. De lichaamstemperatuur stijgt snel zodra we in actie schieten, maar een klein briesje kan de handen doen bevriezen. Handschoenen gaan tientallen keren aan en uit per dag op een wintertocht. De handschoenen zijn te groot om in de jaszak te stoppen, maar we willen er gemakkelijk bij kunnen en niet constant stoppen om de rugzak af doen of onhandige manoeuvres uit te voeren. Daardoor ontstond al snel de truck om de handschoenen vast te binden aan de heupbanden van de tas, zoals op de foto te zien is. Handig op de buik, met een simpele knoop. Zo kunnen we er altijd snel bij.
tijdens een wintertocht moeten we goed voorbereid zijn op extreme temperaturen onder het vriespunt. Als het hard waait ligt frostbite, bevriezing van de huid op de loer. Het is altijd verstandig om vette zonnebrand of zinc oxide te gebruiken om de huid te beschermen, maar bij echte koude willen we een laag over het gezicht. Die ijzige wind is dan gewoon te koud. Er bestaan buffs en balaclavas, maar die hebben een nadeel: ze worden nat van onze adem, bevriezen en voelen koud aan. Bovendien ademt Zoe met haar mond open en vindt een strake buff over haar mond heel benauwend. Een eenvoudig truck blijkt een stofmaskertje. Het vormt een lekker warme cocoon door de warme adem en beschermt zelfs het puntje van de neus. Een super oplossing.
skins of stijgvellen zijn een synthetische strip met haartjes die één richting opstaan, die we onder de ski’s plakken in heuvelig terrein. Ze zorgen ervoor dat de ski's niet naar beneden glijden door dat de haartjes tegen de richting de sneeuw in worden gedrukt. De skins plakken met een lijmlaag aan de skies, maar zodra je ze niet meer nodig hebt wil je die lijmlaag beschermen. Wij kochten in een Euro-winkel zelf een rol plastic gaas om de skins op te plakken wanneer we ze niet gebruiken. Makkelijk en een stuk goedkoper dan de dure beschermplastics die ze verkopen in een skiwinkel.
Om comfortabel en veilig te slapen in extreme koude, is het noodzakelijk om een foam mat bij te hebben die de koude van de ondergrond blokkeert. Veel winter trekkers leggen de onhandige logge mat op de bodem van hun slee om ruimte te besparen. Wij bonden de matten aan de stangen tussen ons harnas en de slee. Zo hadden ze een dubbele functie als stoel tijdens onze pauzes. Het is wel aan te raden ze in een plastic zak te stoppen zodat ze sneeuwvrij blijven en je ’s avonds geen minuten verspeeld om het sneeuw uit de gaten te kloppen. Wij bonden de opgerolde matten vast met een elastisch touw en een kleine karabijn haak. Door het elastische touw is het niet nodig de mat los te maken als je er op gaat zitten. Een welkom truckje voor de vermoeide benen.
Het gebruik van hoge overschoenen voor wintertochten lijkt nog niet erg bekend te zijn, maar wij vonden het een ontdekking. De schoenen zijn een belangrijk onderdeel van onze winter kleding (paklijst, filmpje winter kleding). Het zijn hoge schoenen waar we met gewone schoenen in kunnen stappen. In ons kamp gebruiken we ze over onze donzen pantoffel schoenen. De overschoen beschermt tegen vocht en wind en is ideaal voor diepe sneeuw. Vanuit onze tent stappen we snel in en hun brede zool helpt bij het aanstampen van de sneeuw.
Bevroren schoenen op wintertochten zijn geen onbekend probleem. ’s Nachts bevriest het zweetvocht dat de schoenen hebben opgenomen na een lange dag skiën. Om dit tegen te gaan is het handig om een 'vapor barrier liner (VBL)' te gebruiken. Dit kan een eenvoudige plastic zak zijn tussen twee paar sokken, of een speciale VBL sok. Olivier verkoos om neoprene sokken te gebruiken. Sokken die worden gebruikt in watersporten. Hun functie is om het laagje water tussen het lichaam een de sok op te warmen zodat het lichaam langer in koud water kan blijven. Dit materiaal laat geen vocht door en houd daarom de schoenen droog. Olivier kwam op dit idee dankzij onze recente kanotocht. De neopreen sokken hielpen bovendien goed tegen zijn blaren. Olivier ervaart het als een zeer geslaagde test. Het enige nadeel: ze gaan ongelofelijk stinken, zowel de neopreen sokken als je voeten. Zoë verkoos twee paar gewone sokken te dragen en te zweten in de binnenste laag sokken.
Veel wintertrekkers kiezen voor een pulk, een expeditie slee. Wij hadden gedacht er zelf een te maken, maar voor onze vervolg plannen zouden we graag wielen willen monteren aan de slee. Daardoor kwamen we per geluk uit op de Nordic cab trailer, die veel voordelen bleek te brengen. De trailer heeft kleine ski’s voor de winteravonturen, is daarmee erg stabiel en heeft veel minder weestand omdat niet de hele slee over de grond trekt. Het grootste voordeel is dat de skietjes zijn te vervangen voor wielen, om de slee makkelijk te vervoeren of om tijdens de skitocht wendbaar te blijven bij aankomst in dorpen.
Om onze Camera te beschermen tegen de koude temperaturen stoppen we het apparaat in een koeltas, gebruikt voor picknicks. De camera zelf kan de koude prima aan, maar is minder goed in snel wisselende temperaturen. De koeltas zorgt dat het klimaat in de tas langzaam mee verandert met de buitenlucht. Bovendien zorgt de tas voor een goede bescherming.
1 Comment
Jullie boek nu aan het lezen! Prachtig. Goed en eerlijk geschreven. Erg aan het genieten!