parallax background

Fietsen in Peru

private road in Peru
Mijn weg
september 18, 2018
cycling in the desert in Peru
Alles verandert
september 23, 2018
 

Fietsen in Peru

 

Fietsen in Peru is bijzonder mooi en zwaar op hetzelfde moment. De routes gaan van top tot dal met klimmen en afdalingen van zestig kilometer. Zo ben je soms hele dagen alleen maar aan het klimmen en ben je op het einde van de dag amper veertig kilometer verder. Veel routes gaan over passen boven 4.000 meter waar het soms ijskoud is, terwijl je diep in het dal door de bananenplantages en palmbomen fietst. Doordat Peru zo langgerekt is, in combinatie met de vele klimmen, lijkt het soms eindeloos te duren om Peru door te komen. Het is daarom niet gek dat veel fietsers een deel van Peru met de bus afleggen. Dit zijn onze tips voor het fietsen in Peru.

 

Onze route

In de onderstaande kaart vind je onze route in Peru. We hebben een korte beschrijving toegevoegd met de hoeveelheid verkeer, de type weg en het aantal dorpjes dat je tegenkomt.

Grens Bolivia - Cusco: veel verkeer, asfalt in goede staat, veel dorpjes, relatief weinig klimmen.
Cusco - Abancay: veel verkeer, asfalt in goede staat, veel dorpjes onderweg, veel bijtvliegen onder 2.800 meter, lange en zware klim.
Abancay - Andahuaylas: weinig verkeer, asfalt in goede staat + deel onverhard over oude route, veel dorpjes, veel bijtvliegen onder 2.800 meter, lange en zware klim.
Andahuaylas - Ayacucho: matig verkeer, asfalt goed, veel dorpjes tot Ocros, veel bijtvliegen onder 2.800 meter, lange en zware klim.
Ayacucho - Huancayo: veel verkeer, slecht asfalt, veel dorpjes, ontelbaar veel bijtvliegen, lange klim
Huancayo - Huanuco: veel verkeer, goed asfalt, veel dorpjes, relatief weinig klimmen
Huanuco - Huaraz: weinig verkeer (uitgezonderd laatste deel tot Huaraz), eerste deel ripio, veel dorpjes, prachtige route
Huaraz - Caraz: veel verkeer, asfalt
Caraz - Chuquiscara: cañon del Pato, nauwelijks verkeer, asfalt
Chuquiscara - Huamachuco: nauwelijks verkeer, veel delen ripio, zeer stijle klimmen, veel dorpjes
Huamachuco - Cajamarca: weinig verkeer, pittige klimmen, asfalt, paar bijtvliegen
Cajamarca - Bambamarca: veel verkeer (mijnen), deels ripio, lange klim
Bambamarca - Cutervo: weinig verkeer, grotendeels asfalt, veel wind
Cutervo - Chiple: weinig verkeer, steil klimmen, onverhard
Chiple - Olmos: matig verkeer, asfalt, één steile klim
Olmos - Piura: weinig verkeer tot druk, asfalt
Piura - Mancora: matig verkeer, deel onverhard, veel wind, woestijn
Mancora - Zorritos: matig verkeer, asfalt, veel wind
Zorritos - grens: veel verkeer, asfalt, veel wind.

 
 

Slapen

In bijna ieder dorp zijn er hostals, hotels of hospedajes te vinden. De goedkoopste kamers vind je al vanaf 10 soles (€2,50), en voor 15 soles heb je al een kamer met privebadkamer. Meestal krijg je er een handdoek en toiletpapier bij. De meeste plaatsen hebben internet, al verschilt de kwaliteit sterk.

Kamperen is makkelijk en veilig. Met iOverlander vind je snel heel wat goede plekken, maar ook zelf kom je heel wat tegen. Boven 3.000 meter is het 's nachts wat frisser en boven 4.000 meter kan het ijskoud zijn. Beneden 2.500 meter kan je daarentegen veel last hebben van kleine bijtvliegjes die het kamperen veel minder aangenaam maken.

Het warmshower netwerk in Peru is niet heel groot. In de grote steden zijn er weliswaar een paar warmshowers, maar in de rest van het land is het heel beperkt. In Juliaca en Abancay is er een casa de ciclistas. In de kleine dorpjes kan je altijd aankloppen bij een Puesto de Salad, de municipalidad of de politie. Vaak hebben ze een klein kamertje beschikbaar om je slaapmatje neer te leggen.

Klimaat

De wintermaanden, juni tot september, zijn normaal de droge maanden in Peru, maar in de bergen is het weer onvoorspelbaar. In de regenmaanden, december tot en maart, kan het heel veel regenen waardoor de onverharde routes onbegaanbaar zijn. Er zijn maar weinig fietsers die tijdens deze maanden door Peru fietsen.

 

Eten en drinken

Het is bijna niet mogelijk om zelf te koken voor de prijs van een almuerzo (lunch) of cena (avondeten). Meestal krijg je voor 5 soles (€1.30) een bord soep, hoofdgerecht en een drankje. Als hoofdgerecht is er keuze tussen drie of vier gerechten. Voor de vegetariers is de keuze beperkt, maar arroz a la cubana en tortilla con verduras zijn alvast twee opties. Kook je liever zelf? Zelfs in de kleinste dorpjes is er altijd een klein winkeltje te vinden met de basisproducten. Verse groenten zijn soms wat lastiger te vinden in de kleinste dorpjes, al hebben ze vaak een wortel en een ui.

Veel Peruanen zeggen dat het water uit de kraan niet drinkbaar is. Vaak koken ze het eerst voordat ze het drinken. In Cusco krijg je bij een lunch altijd een glaasje limonade dat nog lauw is. Wij vroegen altijd of de mensen zelf het water dronken. Zo ja, dronken wij het ook. Zo nee, vroegen we gekookt water of gebruikten onze filter.

Gemiddelde prijzen van basisproducten

Peru is heel goedkoop om te reizen. De nationale munt is de Peruviaanse Nuevo Sol. Eén euro is ongeveer gelijk aan 3,8 Soles. Hierbij een paar voorbeelden van basisproducten in Peru.

Nacht slapen in hostal: 15 soles per persoon
Brood: 5 tot 6 broodjes voor 1 sol
Bananen: 4 a 5 bananen voor 1 sol
Melk: 4 soles voor 1 liter
Lunch of avondeten: 5 soles
500 gram kaas: 10 soles
3 eieren: 1 sol

 

Opletten voor?

Het rijbewijs lijken ze gratis uit te delen in Peru met als gevolg dat de Peruanen erbarmelijke chauffeurs zijn. Ze snijden alle bochten af, halen in wanneer er geen plaats is en stoppen overal waar het niet mag. Een auto wassen in het midden van de weg is niet vreemd in Peru. Zo is het altijd opletten geblazen op de weg. Meestal nemen de vrachtwagens gelukkig wel genoeg ruimte als ze inhalen zodat er geen Braziliaanse taferelen ontstaan. Naast het slechte rijden, houden de Peruanen van de toeter. Om dag te zeggen, te waarschuwen, aan te moedigen of hun irritatie te uiten, de toeter gebruiken ze altijd als ze ons inhalen. De reden kunnen we zelf invullen, maar af en toe werden we helemaal gek van het getoeter.

Onder 2.500 meter hoogte zijn er kleine bijtvliegjes die het fietsen heel erg onaangenaam maken. Vooral tussen Cusco en Huancayo hadden we heel erg veel last van deze kleine vliegjes. Even stoppen om te pauzeren is onmogelijk want binnen een seconde cirkelen er tientallen vliegjes rond je hoofd die vervolgens je huid opeten. Blijven fietsen tot een veilige hoogte, of vluchten binnen een restaurant zijn de enige opties om te vliegjes te ontwijken. Meer naar het noorden hadden we gelukkig minder last van deze vliegjes.

Honden! In Peru lijken de honden veel aggressiever dan de rest van Zuid Amerika. Tot dusver hadden we nooit problemen, maar in Peru werden we beiden gebeten door de hond. Er zijn landelijke programma's om honden in te enten tegen rabies, maar wij gingen voor de zekerheid een prik halen in het ziekenhuis. Die is overigens gratis en kost alleen veel tijd en geduld.

Route plannen? Alle informatie over de wegen in Peru is beschikbaar op de website van de overheid. Het is soms even zoeken naar de juiste kaart, maar eenmaal de informatie gevonden hebt, is het fantastische informatie om de route te plannen. Ontdek hier de wegen in Peru.

 

Meer inspiratie

Op zoek naar meer fietsinspiratie. Misschien is de Carretera Austral of Salar de Uyuni wel iets voor jou!

 

Carretera Austral

Salar de Uyuni

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WeLeaf voor pop up

Volg onze reis!

Onze nieuwste verhalen en avonturen wil je niet missen! Laat je email achter en ontvang 10 keer per jaar onze nieuwsbrief!

You don't want to miss our latest stories and adventures! Leave your email and you'll get our newsletter 10 times in a year!

 

Gelukt! Je krijgt binnenkort de eerste nieuwsbrief in jouw mail!