parallax background

Liften naar Buenos Aires in Ushuaia
Liften naar Buenos Aires
maart 16, 2018

Op eigen kracht de wereld rond

Een reis op eigen kracht, het was onze droom en het blijkt de sleutel naar avontuur, genot, persoonlijk ontwikkeling en een gezonde levensstijl. Een reis op eigen kracht is uniek en goed voor het milieu! Wat bedoelen we eigenlijk met reizen op eigen kracht, waarom en hoe doen we dat? Ontdek een nieuwe manier van reizen

WeLeaf op eigen kracht

#opeigenkracht is onze nieuwe slogan en staat voor onze manier van reizen. Langzaam, bewust en zelfstandig. Langzaam reizen wordt ook wel 'slow travel’ genoemd, wij hebben er onze eigen draai aan gegeven. We hebben bijna 20.000 kilometer te voet, met de fiets of al zeilend afgelegd. Onze eigen spieren brengen ons dagelijks vooruit, via een onafhankelijke weg. Op eigen kracht dus, langzaam, milieubewust en zelfstandig. Onze nieuwe plannen liggen al klaar, een lange trektocht per kano in de wildernis in Noord Amerika, maar eerst gaan we daar op eigen kracht naar toe.

Slow travel of op eigen kracht

Slow travel is een hippe term die niets anders betekent dan langzaam reizen. Het is een begrip dat in het leven is geroepen als een milieubewuste manier van reizen, in contact met de lokale cultuur. Onze slogan, reizen op eigen kracht, komt voort uit het concept van slow travel. Het is alleen net even iets specifieker. Als we #opeigenkracht ontleden, dan kunnen we stellen dat wij met onze eigen spierkracht een voertuig aandrijven óf met onze eigen spierkracht een voertuig besturen, aangedreven door natuurlijke krachten, zoals de wind voor een zeilboot. Reizen op eigen kracht neemt een discussiepuntje weg. Wij rekenen een trein of een bus niet tot eigen kracht. Het zijn langzame voertuigen maar ze worden niet door onszelf of de natuur aangedreven.

We verplaatsen ons niet alleen op eigen kracht, maar iedere avond is voor ons een zoektocht naar een nieuwe plek. Vaak weten we ’s ochtends niet waar we ’s avonds zullen eindigen. Er is niets geregeld, we kennen de plek niet en zoeken op eigen kracht onderdak. We vragen rond, trekken langs de vrijwillige brandweer, langs scholen, het gemeentehuis en kloppen aan bij lokale inwoners. Soms duurt het uren, soms hebben we na vijf minuten een plek. Dat is voor ons eveneens reizen op eigen kracht.

Waarom langzaam reizen?

Wij leren dat langzaam reizen, een reis op eigen kracht, veel meer brengt dan de pure traagheid. Dit is waarom wij het liefst reizen op eigen kracht:

• Creativiteit: buitenleven vraagt om creativiteit. Onszelf warm houden, afwassen zonder water of kampeerplaatsen zoeken.
  • Gezond: dagelijks buiten en in beweging!
  • Uniek avontuur: het is eenvoudig en noodzakelijk om in contact te komen met mensen, dat leidt tot mooie ontmoetingen en bijzondere avonturen. Tevens wijken onze routes af van de toeristische paden, een garantie op avontuur.
  • Duurzaam: door te reizen op eigen kracht maken we geen gebruik van fossiele brandstoffen.
  • Goedkoop: geen of lage vervoerskosten, en in ons geval besparen we flink op overnachtingen. We slapen veel in de tent en mensen nodigen ons uit in hun huis. We reizen de wereld rond met €12.
  • Bewust: door langzaam voort te bewegen door de landschappen en cultuur leren we over verschillende facetten van het leven, natuurbehoud, families, geld en levensonderhoud. We worden ons bewust van noodzaak, mogelijkheden en kwaliteiten.
  • Zelfontwikkeling: fysiek worden we soms tot het uiterste gedreven en mentaal hebben we heel veel rust en tijd. We krijgen de kans om antwoorden te vinden op persoonlijke vraagtekens en onszelf te ontwikkelen.
  • Wereldkennis: we worden meegezogen tot diep in de cultuur van elk land, we vormen een prachtig wereldbeeld waarin we zien hoe de wereld er vanuit verschillende hoeken uitziet.
  • Leren van anderen: veel mensen ondersteunen ons in de manier van reizen door ons uit te nodigen in huis of eten mee te geven. We leren hoe mooi het is om te delen, en dat je soms blijer wordt van gewoon iets te geven dan het voor jezelf te bewaren. We leren over gastvrijheid, over de waarde van familie en vrienden, over leven in het nu en blij zijn met wat je hebt.

Hoe reizen #opeigenkracht?

Er is van alles mogelijk, en waarschijnlijk nog vele varianten waar we zelf niet aan hebben gedacht. Zelf hebben we al gefietst, gezeild en gewandeld. Maar er tal van andere opties; hondensleeën, langlaufen, paardrijden, kanoën, kayaken, skaten, longboarden, paraglyden of steppen. Onlangs zagen we een foto langs komen van een meisje dat op haar eenwieler de wereld rondreist. Het kan allemaal! Volg onze instagram @slowtraveltime voor meer inspiratie.

Bus, trein of liften

Wat ons betreft vallen ze niet onder de term slow travel, maar daar verschillen de meningen over. In ieder geval is het geen transport op eigen kracht. Dat wij vóór langzaam reizen zijn, betekent niet dat wij tegen de rest zijn. Wij vinden de bus, trein en liften hele leuke manieren van reizen, die bovendien milieubewuster zijn dan het huren van een auto of het vliegen van plek naar plek. We hebben tijdens deze reis vaker gelift en verwachten nog wel eens de bus of trein te pakken. Het gaat erom dat we langzaam reizen overwegen als een spannende manier van reizen met zo veel om te ontdekken. Dat we vervuilende transport middelen gedeeltelijk of geheel vervangen door reizen op eigen kracht. Het is gewoon zo leuk!

Mag ik dan niet meer vliegen?

Je kiest zelf hoe jij wilt reizen. Wil je bijvoorbeeld de Carretera Austral fietsen in Chile en heb je geen jaar de tijd om daarheen te fietsen en te zeilen zoals wij deden, dan is het voor de hand liggend dat je een vliegtuig neemt. Ook wij nemen af en toe het vliegtuig, de trein of de bus, maar proberen dat zo bewust en beperkt mogelijk te doen. Bedenk voor jezelf wat de waarden zijn. Heb je maar kort de tijd of ben je een beginner 'op eigen kracht' dan is er altijd genoeg te ontdekken dichter bij huis. Wij hebben geleerd dat reizen op eigen kracht overal ter wereld een berg aan energie, ontmoetingen, unieke ervaringen en een frisse geest achterlaat.

Het duurt zo lang voor dat je ergens bent

Juist! Dat is ook precies de bedoeling. Het gaat namelijk niet om de eindhalte, maar om de reis. It’s about the journey, not about the destiny. De reis is de weg naar de bestemming toe. Wij zijn al meermaals teleurgesteld op onze eindbestemming aangekomen. De reis zelf bleek veel unieker dan onze aankomst. New York, Santiago, Parijs of OempaLoempa-land als bestemming, niets blijkt zo waardevol als de langzame weg er naar toe!

Comments are closed.

Volg onze reis!

Onze nieuwste verhalen en avonturen wil je niet missen! Laat je email achter en ontvang 10 keer per jaar onze nieuwsbrief!

You don't want to miss our latest stories and adventures! Leave your email and you'll get our newsletter 10 times in a year!

Gelukt! Je krijgt binnenkort de eerste nieuwsbrief in jouw mail!