Geef toe, het is heel erg gaaf als je op wereldreis gaat met de fiets en je krijgt een fiets en tassen gesponsord. Toch is er slechts een handvol wereldreizigers die spullen gesponsord krijgt. En er zijn er nog minder die van reizen hun werk hebben gemaakt. Maar je bent zeker niet kansloos want iedereen met een duidelijk plan en een goede aanpak kan sponsors vinden. Hoe zorg je voor een duidelijk plan? Hoeveel volgers heb je nodig om interessant te zijn voor een sponsor? Wat geef je in ruil? Wat kan je verwachten? We helpen je graag op weg met onze eigen ervaringen.
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: ‘wil ik tijd investeren in het zoeken van een sponsor?’. Ten eerste zijn er de voorbereidingen: het opzetten van een website, marktonderzoek doen, een folder ontwerpen en sponsoraanvragen versturen. Ten tweede zijn er de verantwoordelijkheden als je een sponsordeal hebt gesloten. Je moet afspraken nakomen zoals posts op social media, een gastblog of foto’s opsturen. Misschien investeer je veel tijd in de sponsoraanvragen en krijg je uiteindelijk een buff en 20% korting bij de lokale fietsenwinkel. Wij begonnen onze wereldreis zonder sponsoren omdat we wilden genieten van het reizen. Na één jaar kozen we ervoor om WeLeaf te professionaliseren en stelden onszelf als doel om twee sponsoren te vinden. Wij vinden die uitdaging leuk en investeren er veel tijd in, maar niet iedereen heeft daar zin in.
Een sponsor zoeken kan je vergelijken met het opzetten van een bedrijf. Alleen met een duidelijk plan zal een bank bereid zijn jouw bedrijf te financieren. Een goed plan moet SMART zijn:
- Specifiek. Wat zijn jouw doelstellingen?
- Meetbaar. Is het meetbaar wat je gaat doen? '5.000 kilometer fietsen' is meetbaar. 'Zover mogelijk fietsen’ is niet meetbaar.
- Acceptabel. Wil jij, en je eventuele reisgenoot, er 100% voor gaan?
- Realistisch. Je moet geloven dat het mogelijk is om te bereiken.
- Tijdsspecifiek. Hoe lang denk je over jouw uitdaging te doen? Dit hoeft zeker niet exact te zijn.
‘Moet ik dan alles op voorhand plannen?’. Natuurlijk niet, maar een potentiële sponsor wil weten met wie hij in zee gaat. Hij wil weten wat voor persoon je bent, wat je doel is en waarom je deze reis onderneemt. De sponsor wil weten of de reis overeenstemt met de doelstellingen van zijn bedrijf. Wij vertrokken onze wereldreis met een heel vaag idee: ‘we beginnen met de fiets en gaan richting het zuiden en we weten niet hoe lang we wegblijven’. Dat is allesbehalve duidelijk en we kregen onze ouders amper overtuigd van de plannen. Onze nieuwe plannen zijn daarentegen heel erg concreet: ‘we reizen op eigen kracht door Noord-Amerika, 5000 kilometer met de fiets, 1000 kilometer te voet en 1.200 kilometer met de kano’. De exacte tijd en route staat niet vast, maar wel het doel.
De wereld van marketing verschuift zich steeds meer van traditionele marketing (bekende personen, tv spots, etc) naar micro-influencers. Dat is goed nieuws voor de onbekende personen met unieke plannen zoals wij. Toch blijven nummers belangrijk voor een sponsor. Voor een micro-influencer moet je rekening houden met de volgende cijfers:
Vanaf deze cijfers ben je interessant voor een sponsor, maar dat is allesbehalve het begin van een goudmijn. En alles hangt af van het segment waarbinnen je valt. Binnen beauty- en lifestyle blogs is de concurrentie groot en zijn hogere nummers nodig.
Als je nog moet vertrekken op reis, begin je meestal van nul en maak je weinig kans. Wij hadden het eerste jaar minder dan 1.000 volgers op Instagram en kwamen slechts af en toe aan 5.000 pageviews. ‘Is een beginnende wereldreiziger dan kansloos?’. Zeker niet! Je overtuigt de sponsor met je duidelijk plan en niet met je nummers.
tip: je kan je bereik vergroten door kranten te contacteren voordat je op reis vertrekt. Misschien publiceren ze een artikel over jouw plannen, of mag je zelf af en toe een artikel schrijven. De krant heeft een veel groter bereik dan jij en die cijfers kan je gebruiken bij je sponsoraanvraag.
Veel wereldreizigers gaan een fysieke uitdaging aan voor een goed doel. Fietsen voor kanker, kanoën voor diabetes of bergbeklimmen voor ALS. Dit verhoogt de sympathie bij een sponsor omdat je een duidelijk plan hebt en je inzet voor het goede doel. Het allerbelangrijkste is dat het goede doel je intrinsieke motivatie is voor jouw reis. Waar sta jij achter en wat vind jij belangrijk. Als je een goed doel kiest om sponsors te kunnen krijgen, ben je fout bezig.
Wij vertrokken op wereldreis zonder een goed doel en wilden ons onderweg inzetten voor projecten. We hebben meegewerkt aan permacultuur projecten, data verzameld voor Sail&Whale en dode dieren geteld voor Adventure Scientists. Sinds kort werken we samen met Rewilding Europe en zetten we ons in voor de wilde natuur in Europa. Het is niet het hoofddoel van onze reis, maar het geeft meerwaarde aan onze reis. We denken niet dat we hierdoor meer sponsors zullen krijgen, maar krijgen wel een groter bereik door de samenwerking met Rewilding Europe. Indirect is dat een sponsoring voor ons want een groter bereik betekent meer volgers, meer bezoekers en een grotere influence.
In het sponsorvoorstel schrijf je jouw prestaties in ruil voor het gesponsorde product. Hoe meer kwaliteit je kan bieden, hoe interessanter het voorstel. Wat zijn jouw sterke punten? Een mooie website, fotografie of video’s. Er zijn heel veel opties te bedenken wat je een sponsor kan bieden:
Wellicht kan je zelf nog veel meer bedenken. Wees wel realistisch in wat je aanbiedt en zorg dat je het kan waarmaken. Afhankelijk van het bedrijf dat wij benaderen, selecteren we onze prestaties. Dit baseren we op de waarde van het product dat we vragen. Voor een product van €200 is een productreview en een aantal social media posts te rechtvaardigen, maar voor een product van €15 volstaat een post op social media en een link op de website.
Een van de meest tijdrovende acties is het uitvoeren van marktonderzoek. Op ons volgende avontuur gaan we fietsen, wandelen en kanovaren. Begin met opschrijven wat voor spullen je allemaal nodig hebt. Fietspullen, fietskleding, outdoormateriaal, electronica, kanomateriaal, outdoorkleding, trainingen en verzekeringen. Er zijn wel honderden bedrijven op te noemen die dit aanbieden.
Tips:
Het meeste sympathie voor jouw uitdaging krijg je van vrienden en familie. Je zal verbaasd zijn hoe graag ze jouw avontuur willen ondersteunen. Organiseer je een afscheidsfeest, of heb je specifieke spullen nodig? Durf gerust je vrienden en familie te vragen of ze jou willen ondersteunen. Dat doen ze met alle liefde!
In jouw dorp of stad zitten waarschijnlijk heel wat winkels en ketens waar je misschien zelfs de eigenaar kent. De lokale fietsenmaker kan je fiets gratis reviseren, een printshop sponsort visitekaartjes of de lokale bank heeft misschien interesse.
Grote bedrijven krijgen dagelijks verschillende sponsoraanvragen. De grote bedrijven hebben zelfs een speciale webpagina voor alle aanvragen. Net zoals bij een sollicitatie wil je dat jouw brief opvalt en niet onmiddellijk op de stapel met afwijzingen verdwijnt. De meeste mensen sturen een sponsoraanvraag met een mooie email, maar je moet bedenken dat de personen die jouw aanvraag beoordelen weinig tijd hebben en pas iets zullen lezen als het de aandacht trekt. Zoë is grafisch ontwerper en heeft een prachtige sponsorfolder gemaakt, maar ook als je minder design skills hebt, kan je met Word een mooie folder maken die eruit springt. Wat staat er in onze folder?
Tip: Less is more. Hoe minder uitgebreid je sponsorfolder is, hoe beter. Misschien is één pagina zelfs het meest krachtig!
Bij een sponsorafspraak horen verantwoordelijkheden. Een bedrijf biedt jou een product in ruil voor een aantal voorwaarden, zoals posts op social media of een gastblog op de website van het bedrijf. Zorg dat je deze afspraken nakomt, informeer het bedrijf als iets niet lukt en stuur regelmatig een update tijdens je reis. Als je één sponsor hebt, valt het allemaal wel mee, maar als je meerdere sponsors en partners hebt, hou je best een overzicht bij met de alle afspraken en contactmomenten.
Wij schreven meer dan 60 verschillende bedrijven aan voor ons volgende avontuur ‘Op eigen kracht door Noord-Amerika’. We zouden heel erg blij zijn met twee of drie positieve antwoorden, maar geen enkele positieve reactie kon natuurlijk ook. De bedrijven krijgen vele sponsoraanvragen en het is logisch om een afwijzing te krijgen.
Van de zestig bedrijven die we aanschreven, kregen we 25 antwoorden. De grote bedrijven zoals The North Face schrijven dat ze alleen contact opnemen bij interesse dus daar hoor je waarschijnlijk niets van. We zijn blij met ieder antwoord want dat vinden wij professioneel. We kregen in het totaal 10 positieve antwoorden, waarvan acht bedrijven en twee non-profit organisaties. Een onverhoopt succes en een mooie beloning voor alle uren werk. Dank aan alle onze partners en sponsoren!
1 Comment
Een leuk, eerlijk en vooral interessant artikel om te lezen. Heel veel succes op jullie reizen.