parallax background

In isolatie? Heel wat tips om je bezig te houden

Tent or hammock
Een hangmat of tent op een trektocht?
maart 15, 2020
mouth mask for skiing
Van helden naar zondebok in één dag
maart 26, 2020
 

Verplicht in isolatie door corona

 

Als een deur sluit, gaat een andere open. Zelfs wanneer tien deuren sluiten, is er altijd licht of zelfs een kans. Laat de Covid-19-beperkingen je energie niet verliezen, maar vind energie. Jij bent degene die je eigen geest beheerst, jij bent degene die negativiteit opzij kan zetten en een licht kan aansteken. Deze situatie biedt enorm veel kansen, grijp die kansen en:
- Help anderen! Vrienden, familie en vreemden. Anderen helpen brengt enorm veel voldoening.
- Ontwikkelen nieuwe vaardigheden, blijf bezig en wees nuttig.

Er is altijd iets toe te voegen aan de samenleving en altijd iets om bezig te blijven. Voor iedereen! Heb je altijd al anderen willen helpen dan is dit je kans. De beperkingen heeft ons tijd gegeven. Waardeer de tijd want straks kom je weer tijd te kort.

Dit is wat je kan doen, vind er een die bij je past!

Wat te doen in afzondering?

  • Doe dingen waar je in je drukke leven nooit tijd voor had, die tijd heb je nu wel. Die dingen waar je tijd in moet investeren. Weet je nog die gitaar in de hoek van de woonkamer of dat schilderij dat je niet af had of dat project dat op je wachtte in de garage?
  • Het is een goed moment voor reparatie en onderhoud. Een kapotte wasmachine, een stoel die wiebelt, het schilderen van het huis, werken in de tuin, dat vervelende geluid van de deur. Er zijn veel kleine projecten rond het huis die een kleine upgrade nodig hebben en door te repareren ondersteun je niet alleen de circulaire economie met minder afval, ja houdt er ook een trots gevoel aan over. Je hebt het zelf gemaakt!
  • Nieuwe vaardigheden leren! Open youtube en leer wat je altijd al wilde leren. Je hebt toch tijd? Leer brood bakken, leer dansen, leer breien, leer een andere taal, leer mediteren, leer wat dan ook... er is zoveel te leren!
  • Doe online scholing. Er zijn websites zoals EDX.org en Coursera.org waar je een nieuwe cursus kan studeren en een certificaat kan behalen. Vaak hebben de cursussen een periode van ongeveer drie weken met een paar uur per week studietijd, maar je kan het sneller doen of meer tijd nemen. Het certificaat is waardevol voor je CV. Zoë deed tijdens onze wereldreis een cursus marketing en een cursus circulaire economie.
  • Sport binnen. Fysiek blijven is goed voor de geest. Je hebt niet veel ruimte nodig om een goede workout te ondernemen. Er zijn veel YouTube-video’s te vinden als inspiratie.
  • Gebruik de tijd nuttig om te brainstormen of het voorbije jaar te evalueren. Wat wil je nog bereiken, wat wil je leren? Je hebt er nu tijd voor, en bovendien tijd om onmiddellijk een paar dingen te starten.
  • Leg de telefoons, iPads en televisie opzij en speel met de kinderen en tieners. Daag jezelf uit om nieuwe activiteiten te vinden. Je kan kunst of spelletjes doen, maar je kan ook meer out-of-the-box denken en educatieve projecten bedenken. Google rond, er zijn tal van creatieve activiteiten en experimenten online voor kinderen die thuis en met eenvoudige middelen mogelijk zijn. Het bouwen van natuur-, wetenschappelijke- en scheikundige experimenten is niet alleen mentaal uitdagend voor de kinderen, het zal je zelf verrassen!
  • Lees het boek: “When the world came to town". Een boek over hoe een heel klein stadje in Canada duizenden mensen in hun stadje ontving na de aanslag van 9-11. Het is heel inspirerend om te zien hoe mensen elkaar in crisis kunnen bereiken. Natuurlijk zijn 9-11 en het coronavirus heel anders, toch kun je ervan leren door de verantwoordelijkheid te nemen voor degenen die dit het meest nodig hebben. Laat je inspireren wat mensen kunnen bereiken in tijden van crisis.
 

Hoe kan ik anderen helpen in de Covid-19-crisis?
Investeer je vaardigheden in het helpen van anderen. We zijn één grote familie en we moeten dit samen doen. Een gezonde mentaliteit helpt ons sneller te genezen. (Angst = stress = lager immuunsysteem = hoger risico). Volg het nieuws 15 minuten 's ochtends en 15 minuten 's avonds, zet de televisie daarna uit en en komt in actie. Door anderen te inspireren om niet in de cijfers en het negatieve nieuws weg te zinken, maar om actief, positief, ondersteunend en motiverend te blijven, kunnen we allemaal mentaal gezond blijven.

Wat kan ik doen?

  • Doe vrijwilligerswerk! Heel veel communitaire diensten is er een enorme behoefte aan vrijwilligers. Sommige regeringen hebben een speciale website gelanceerd om vrijwilligerswerk te stimuleren. Je kan ouderen helpen boodschappen voor hen te doen, de plaatselijke voedselbank helpen, helpen met het vervoer van mensen, een telefoonservice om mensen te bellen dat ze in orde zijn, callcenters helpen en nog veel meer.
  • Maak mondmaskers voor de gemeenschap. De winkels hebben geen maskers meer. Als je maskers (en handschoenen) op de bodem van je plank of in de garage hebt liggen, doneer ze dan aan mensen in de risicogroep. Of neem contact op met de plaatselijke medische dienst en kijk of ze deze kunnen gebruiken. Ze hebben ze meer nodig dan jij. Je kan er ook eentje voor jezelf en anderen maken uit een theedoek. Deze test zegt: “Een zelfgemaakte katoenen masker neemt 50% van 0,02-1 micron deeltjes op, vergeleken met 80% voor het chirurgische masker" Je kan de gemeenschap helpen door ze voor anderen te maken.
  • Organiseer online groepsspellen, quizzen, dansen of sportuitdagingen. Gebruik de sociale netwerkgroepen in je omgeving en motiveer anderen met je activiteiten. Probeer een lockdown-pushups-uitdaging of een lockdown-fotoquiz. Bedenk wat je graag doet en verander ze in een online lokaal evenement.
  • Houd je schoolvrienden, club of team bezig met bijeenkomsten op Skype of Zoom, een platform waar je met meer mensen tegelijk kan videobellen. Wanneer een persoon spreekt, licht het scherm op. Ben je een hockeyteam, kom dan online samen en oefen de handelingsvaardigheden binnenshuis door elkaar te bekijken. Bent je lid van een serviceclub en kan je jouw wekelijkse vergaderingen niet houden, misschien online wel. Maakt je deel uit van een ukeleleclub? Je kan samen online spelen. Wil je dat je kinderen sociaal zijn met hun vrienden, geef ze dan een uitdaging om te doen terwijl ze met hun vrienden chatten.
  • Bent je een gebruiker van sociale media? Je kan positieve berichten plaatsen met foto's van wat je doet. Zie de lijst met 'wat te doen in afzondering' hierboven. Dit geeft ideeën aan mensen in je netwerk. Ze zullen zich gemotiveerd voelen door je berichten. Probeer mensen ertoe te bewegen hetzelfde te doen door naar ideeën te vragen of door te laten zien wat ze doen.
  • Ben je een artiest? Schrijf een liedje voor anderen, open je raam en zing / speel het voor je medeburen om je steun te betuigen. Maak je kunst, plaats die dan voor het raam. Zo zie je steeds meer regenbogen voor het raam verschijnen om te laten zien dat het binnenkort weer beter gaat.
  • Heb je een 3D-printer? Je kan daarbij veel helpen. Je kan de medische gemeenschap ondersteunen door onderdelen te printen die ze nodig hebben. Zoals een deuropener die je kan helpen om zonder handen deuren te openen in ziekenhuizen of gezinnen die bij mensen in de hogere risicogroep wonen. Ontdek in uw lokale 3D-printgemeenschap wat je kan doen!
  • Help je ouderen. Er zijn veel ouderen of gehandicapten die niet in staat zijn om hun eigen eten te bereiden en in restaurants te eten. Als je in grotere hoeveelheden kan koken of bakken, doe dat dan! Leer meer over de energie van delen! Geloof het, het voelt goed.
  • Voorzie in behoeften en help mensen in een hogere risicogroep, uiteraard alleen als je jezelf in de groep met een lager risico bevindt en niet in quarantaine. Neem contact op met je buren en communityleden met een hoger risico. Vraag mensen hoe je hen kan helpen. Bied je hulp aan. Je kan medicijnen ophalen en helpen bij het doen van hun boodschappen. Of neem een ​​van de producten of voedingsmiddelen mee die je thuis hebt gemaakt, zoals de doe-het-zelfhandschoenen of mondmaskers.
    - Blijf de beperkingen respecteren. Je kan de producten voor de deur achterlaten na het aanbellen.
    - Ga alleen, je hebt niet meer mensen nodig om te bezorgen

Wat je ook doet, TOON het anderen in privégroepen of op sociale media. Laat ze weten dat er veel te doen is, veel te inspireren, veel te leren, veel te geven, veel om voor te zorgen. Grijp een kans in deze moeilijke situatie en heb respect voor anderen die mogelijk familieleden hebben verloren. Blijf positief en gebruik de tijd nuttig want straks mis je al die vrije tijd!

Blijf gezond, in geest en lichaam!

3 Comments

  1. Ellen schreef:

    Inspiratie genoeg zou ik zeggen. Vooral de ukelele club is een briliant idee 😉

    • Truus schreef:

      Het voelt inderdaad heel goed om eens iets extra,s te doen voor je medemens.
      Ik kook sinds 2 weken een extra portie eten,bami,curry,macaroni etc.voor een drietal ouderen die nu bijna niet buiten komen.Fijn om te doen!
      Geweldig om jullie belevenissen te volgen!
      Truus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg onze reis!

Onze nieuwste verhalen en avonturen wil je niet missen! Laat je email achter en ontvang 10 keer per jaar onze nieuwsbrief!

You don't want to miss our latest stories and adventures! Leave your email and you'll get our newsletter 10 times in a year!

 

Gelukt! Je krijgt binnenkort de eerste nieuwsbrief in jouw mail!