parallax background

Spoedcursus fietsenmaker

Trekvogelpad Hoge Veluwe Uitgelicht
Trekvogelpad door de Hoge Veluwe
augustus 11, 2016
Vincent Bernard
Vincent Bernard
november 8, 2016
 

Op cursus bij Wim

 

We zijn nog nooit met de fiets op vakantie geweest. Op zich is dat geen probleem want voor alles is er een eerste keer. Om vervolgens die eerste keer te combineren met een wereldreis is een grotere uitdaging. Er zijn wat meer dingen waar je aan moet denken dan bij de dagelijkse tien kilometer op de stadsfiets. Zelf leerden we vanalles over verschillende soorten fietsen, bagage en onderdelen. Dat gaat makkelijk want internet staat tegenwoordig vol met deze informatie zodat je binnen de kortste keren een expert bent in reisfietsen. Eenmaal onderweg is dat internet en de fietsenmaker niet naast de deur. Een band plakken en het stuur recht zetten, lukt ons wel, maar wat als er een spaak breekt, de derailleur zijn kuren krijgt of het balhoofd teveel speling heeft?

Gelukkig is Zoë productontwerper en vindt ze overal een oplossing voor, maar bij een fiets zijn deze oplossingen vaak al bedacht. Wim, mijn schaatsmaatje vanop de Weissensee, is een fietser in hart en nieren en repareert alles zelf. Enkele jaren geleden fietste hij in twaalf dagen van Spijkenisse naar Barcelona, ongeveer 150 kilometer per dag. We vroegen Wim niet naar de fysieke tips om zulke monsterafstanden per dag te doen, maar wel de technische tips om een fiets te repareren. Op een zonnige vrijdagochtend stonden we bij Wim op de stoep voor een uitgebreide cursus fietstechniek.

 

Buiten in de tuin staat de fiets van Bas, de zoon van Wim en Karin, op een verhoogd statief. Daarnaast liggen velgen, fietskettingen en heel wat gereedschap. Elk onderdeel dat los en vast zit, zullen we van de fiets halen en bestuderen. We hebben al wel vaker wat onderdelen van de fiets gehaald, maar de kunst is om ze vervolgens op de juiste manier terug op de fiets krijgen zonder een aantal schroefjes over te houden. "We beginnen eenvoudig. Deze fiets heeft een zeven speed derailleur”, zegt Wim, waarbij Zoë geen idee heeft naar welk onderdeel ze moet kijken. Zeven versnellingen is toch ook Nederlands?

Al snel leren we heel veel nieuwe dingen. Zo hebben nieuwe kettingen een vierkant kopje, terwijl een versleten ketting vol met haaientanden staat. En wij maar denken dat iets wat slijt, minder scherp wordt. We leren trucjes om de versnellingskabels en remkabels snel schoon te maken, dat de velgen van een wiel niet hol mogen zijn en dat er verschillende soorten kettingen zijn waarbij het ‘missing link’ systeem het makkelijkste is, als je deze kan vinden tenminste. We leren te luisteren naar de wielen en spelen met het balhoofd om te zien wat de effecten zijn. Vervolgens komen de moeilijkere onderdelen zoals het vervangen van de spaken en een derailleur. Als je spaak vervangt moet je er vooral op letten het nippeltje niet kwijt te raken in de velg, wat ons uiteraard wel lukt tijdens de eerste poging. Na een tijdje worden we steeds beter in het lezen van de kromming in de velg zodat we met gepaste precisie het wiel kunnen richten. Zes uur later draaien de wielen van Bas zijn fiets weer normaal en kent de fiets geen geheimen meer voor ons. Met een vol notitieboekje en honderd tips zijn we weer een stapje dichter bij ons avontuur.

 

Die avond gaan we toevallig kijken naar twee ouderwetse reisfietsen die we aan een grondige keuring kunnen onderwerpen. Als we de fietsen zien staan, moeten we moeite doen om gebreken te vinden, ze lijken net nieuw uit de winkel te komen. Dat zal zeker niet zo blijven als wij er weken aan een stuk met twintig kilogram bagage over half verharde wegen mee fietsen. Maar met de kennis van vandaag hebben we gezien dat een fiets repareren eigenlijk niet zo moeilijk is. Al zullen we straks wat minder enthousiast roepen als Wim er niet bij is als we een spaak moeten vervangen.

2 Comments

  1. Wim van der Meer zegt:

    Leuk om terug te lezen waar we die dag allemaal aan gesleuteld hebben. De tijd vloog voorbij met twee leergierige aspirant fietsenmakers. Met een beetje geluk blijft de pech onderweg beperkt tot “een bandje plakken”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WeLeaf voor pop up

Volg onze reis!

 

 

Wil jij ook over onze nieuwe verhalen, avonturen en duurzame projecten lezen? Laat dan hier je email achter en ontvang zo nu en dan een nieuwe update!

 

Gelukt! Je krijgt binnenkort de eerste nieuwsbrief in jouw mail!